-->

18/10/2015

Barcelona day 2: The pedrera experience and bad luck in the air

Aamu alkoi tällä upealla Gaudín rakennelmalla joka tunnetaan nimellä La Pedrera tai Casa Milà. Koska saavuin juuri avaamisen jälkeen, jonoja ei ollut ollenkaan! Suosittelenkin vierailun aloittamista 9-10 aikaan aamulla. Kiertely aloitettiin kattoterassilla, jossa avautui kokonaan uusi maailma täynnä modernistiset kupoleita, patsaita ja pyöristettyjä muotoja. Tuolla voisi hyvällä säällä viettää varmaan koko päivän ja siihen menikin muutama hetki ihmetellä tuota luovaa rakennelmaa. Matka jatkui ulakkokerrokseen, jossa kerrottiin hieman Gaudín arkkitehtuurista sekä asuntokerrokseen, jossa oli valoisa, 1900-luvun alun porvariasunto.

My day started with this gorgeous building by Gaudí, also known as La Pedrera or Casa Milà. Because I got there right after they had opened, I didn't have to queue for one single minute! That's why I recommend you go there at 9 or 10 in the morning. The tour started on the roof terrace, where a whole new world full of domes, statues and rounded forms opened. Weather permitting, one could probably spend there the whole day and it did take some time to wonder how creative a construction this was. We continued the journey to the attic floor, where you could read more about Gaudís architecture and to the apartment floor, where there was a luminous apartment of the early 20th century bourgeoisie.

Vauhdilla lähdettiin seuraavaksi Güellin puistoon. Olin päättänyt, että kuljen kävellen jos suinkin vain mahdollista, sillä halusin nähdä mahdollisimman paljon ja saada kokonaiskäsityksen kaupungista. Metrolla kulkiessa sitä aina vain ilmaantuu johonkin eikä oikein hahmota, missä päin mikäkin on. Harmi vain, että se reissu pohjoisempaan Barcelonaan oli turha, sillä pääsylippuja puistoon sai vasta kuuden tunnin päähän. Enhän minä ollut mitään lippuja ostanut etukäteen tälle extempore-reissulle! Varasin liput seuraavalle päivälle ja kävelin takaisin kohti keskustaa Gràcian kaupunginosan läpi, jossa näki hieman paikallisten elämää.

The next destination was Park Güell. I had decided go around by foot whenever I could, because I wanted to see as much as I could and get a big picture of the city. When you use the metro, you just appear somewhere and can't really perceive where everything is in the same way. Such a shame that my trip to northern Barcelona was pretty useless, because they didn't have any tickets available. Of course I hadn't bought any tickets in advance because this trip came so quick! I reserved tickets for the next day and made my way back to the centre, going through Gràcia where I saw a glimpse of the locals' life.

La Boquerialle päästyäni se oli kiinni. Siinä vaiheessa harmitti aika paljon, kun ymmärsin etten pääsisi sinne ollenkaan, sillä seuraavana päivänä oli kansallinen juhlapäivä. Niin se vain on, että välillä suunnitelvat menevät uusiksi matkalla. Varsinkin, jos sitä ei ole suunnitellut ollenkaan tai ottanut huomioon aukioloaikoja ja ryysiksiä... Tuli ihan mieleen Kanarian reissu ja meidän shoppailumatka etelä-osasta Las Palmasiin, jossa saimme tietää, että sinä päivänä oli fiesta ja kaikki kiinni. No mutta ainakin on yksi syy uudelle Barcelonan reissulle, hehee!

When I got to La Boqueria, it was closed. At that point I was quite disappointed because I figured out I wouldn't be able to go there the following day because of the national day off. But that's how it is... you have to prepare yourself for unpleasant surprises. Especially if you haven't planned the trip at all or taken into consideration the opening times and overcrowding. Made me think of our trip in Gran Canaria, when we went all the way from the southern part up to Las Palmas just to hear that they had a fiesta and everything was closed. Well, at least I have a good reason to go back to Barcelona, hehe!

Onko teillä ollut huonoa tuuria jollakin kerralla?
Have you had bad luck sometime?

1. Suomeen muuton jälkeen eräällä Kanarian matkalla oltiin innoissamme menossa yhteen suosikkiravintolaamme pitkästä aikaa, vain huomataksemme, että se on laman vuoksi joutunut pistämään lapun luukulle....

Replies
    1. Eikä! Voihan harmi :( Varmaan löysitte sitten jonkun muun kivan ravintolan toivottavasti?

Delete
    2. SItten meni vähän hakuammunnaksi, mutta löydettiin kiva ja edullinen paikka. Ei niin ihana ja tunnelmallinen kuin se mihin piti mennä, mutta ihan käymisen arvoinen.

3. Tiedän tunteen! Löydettiin Budapestin reissulle yks kiva perinteinen ravintola, mutta kun saavuttiin paikan päälle niin sehän oli remontissa. Kiva alkaa nälkäsenä etsimään uutta paikkaa... Mutta hyvä että nyt jotain sentään löytyi!

2. Näyttääpä nuo rakennelmat mahtavilta! Kontrasti sinistä taivasta vasten on aika upea :) Noista aukioloajoista tulee mieleen meidän Toronto-reissun pikku-Italiakämmi :D Lähdettiin vain extemporena tallailemaan kaupunginosaan, jossa kaikki oli kiinni tiistaisin. Siellä kuljettiin sitten tyhjillä kaduilla ihmetellen miksi kaikkialla on niin elotonta... Noi on vaan sellaisia juttuja mitä ei oikeasti muista tarkistaa! Toivottavasti pääsette seuraavalla kerralla! :)

Replies
    1. Ne oli ihmeellisiä! Älä muuta sano, varsinkin tuon pilvettömän taivaan kanssa ne olivat upeita. Äääh voi hitsi :D No ei tuollaista voi tietää tai tajuta edes ajatella! Tiistaihan on vielä arkipäivä, mitä ihmettä? No, sinnekin on siis lähdettävä uudelleen jotta pääset vierailemaan siellä;)

Delete
  3. On kyllä todella upeita kuvia! Ihan alkaa itkettää kun ei tulekaan päästyä Barcelonaan kesällä vaikka niin oli vähän mietitty:'< Harmi että kävi nyt vähän huono tuuri sun matkassa, jospa ensikerralla sitten pääset sinne:/ Toi on muuten hyvä että kävelee paikasta toiseen, julkisia käyttämällä ei oikein nää eikä ehdi nähdä muita maisemia. Me teemme myös niin:)

Roomassa meille kävi vähän huono tuuri. Lähdimme yhtenä iltana hyvissä ajoin valoisaan aikaan Fontana di Treviä kohti, ajattelimme että katselemme valoisaan aikaan sen suihkulähteen ja syömme siinä, sitten ihailemme vielä iltasella kun se on täydessä valaistuksessa. Ja pöh, mikä pettymys, paikalle päästyämme koko suihkis oli rempassa, voi että mua harmitti mutta saipahan uuden syyn lähteä vielä joskus Roomaan!

Replies
    1. Voi kiitos Kata! :) Joo eiköhän sinne tule mentyä uudelleen vielä näiden muutamien kuukausien aikana, joten sinänsä ei ole mitään hätää. Kävely on tosi hyvä, jos vain jaksaa! Huomasin nimittäin että kävely+kameran raahaaminen aiheutti noiden parin päivän aikana sikakipeet jalat, niskat ja alaselän... Mutta se oli sen arvoista!

Nouu:( Eikö tollasista asioista voisi ilmoittaa kissan kokoisin kirjaimin jossain? Toisaalta, saattaisi jäädä nekin ilmoitukset huomioimatta jos on ihan lumoutuneena muista nähtävyyksistä:'D Sullakin on siis hyvä syy uudelle Rooman reissulle!

Delete
  4. Ihania kuvia! Hassua täältä kylmästä ja tuulisesta Suomesta kattella aurinkoisia kuvia. :D Barcelona on kyllä sellainen paikka missä on pakko päästä käymään joskus.

Mieleen jäänyt huono (mutta lopuksi hyväksi muuttunut) sattumus tapahtu kesäkuussa, kun kaverit oli vierailemassa mun luona Luxemburgissa. Käytiin Viandenin linnassa sunnuntaipäivänä ja kaikki meni tosi hyvin, kunnes istuttiin yhteen ravintolaan syömään jätskiannoksia ja tsekkasin huvikseen milloin viimeinen bussi lähtee takaisin. No sehän olis lähtenyt 8 minuutin päästä, eikä oltu edes saatu annoksia eteemme. :D Syömisen jälkeen pähkäiltiin mitä tehdään, kun lähimpään juna-asemalliseen kaupunkiin oli monta kilometriä. Kysyttiin paikallisilta kannattaisko mennä taksilla mutta he tarjosikin kyydin. Enkä ite ainakaan ole ollut toistaiseksi niin hienon auton kyydissä ennen, se oli sellainen 50-luvun vaaleansininen Cadillac. Mutta kannattaa tosiaan kattoa tarkkaan bussiaikataulut jos on pienessä kylässä käymässä, aina ei ehkä käy niin hyvä tuuri. :D

Replies
    1. Kiitoksia :) Voin kuvitella! Täällä säät heittelee aivan miten sattuu - niin viikon aikana kuin vuorokauden sisälläkin :D

Voi ei, mikä tilanne! Mua ahdistaa, että joskus pääsisi käymään noin. Esimerkiksi eksyminen ei niinkään haittaa, jos vain jollain pääsee takasin kotiin. Mutta varmaan mieletön kokemus ollut olla sellaisessa upeassa autossa! Jotkut ihmiset ovat kyllä niin sydämellisiä, ettei voi kuin ihailla :)